Tijdens de training oefenen we met zittend en liggend mediteren, mindful bewegen, we bespreken de oefeningen na en er is een stukje theorie.

Belangrijk om te weten: bij mediteren is het doel niet om je hoofd leeg te maken of niks te mogen denken, maar om alles wat er voorbijkomt qua gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties, te laten zijn, door middel van een open, vriendelijke en niet veroordelende houding. 

De training bestaat uit 8 avonden van 2,5 uur en optioneel een stiltemiddag van 3,5 uur. Elke avond heeft een eigen thema:

*Sessie 1 – De automatische piloot

*Sessie 2 – In ons hoofd wonen

*Sessie 3 – De verdeelde geest naar één punt brengen

*Sessie 4 – Afkeer herkennen

*Sessie 5 – Acceptatie

*Sessie 6 – Gedachten zijn geen feiten

*Stiltemiddag:

De stiltemiddag bestaat uit verschillende meditatieoefeningen, mindful wandelen en mindful eten. De oefeningen worden begeleid en aan het eind van de middag is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen. Deelnemers vinden het idee om drie uur stil te zijn vaak spannend, maar de ervaring leert dat het een zeer waardevol onderdeel van de cursus is, met meer ruimte voor rust en verdieping. 

*Sessie 7 – Voor jezelf zorgen

*Sessie 8 – En nu verder

De groepsgrootte is 6-9 personen. Door de groepen kleiner te houden dan bij andere mindfulness cursussen, is er meer persoonlijke aandacht voor de deelnemers.

Naast de cursusavonden wordt er gevraagd om dagelijks thuis te oefenen met mediteren. Hoe meer oefening, des te meer effect. Ook wordt het door oefening makkelijker om mindfulness te integreren in het dagelijks leven en zal het langetermijneffect vergroot worden.