Over Mindfulyes

Wat doen wij met mindfulness?

Mindfulyes

Over Lisette Willers

Momenteel ben ik werkzaam als arts in de sociale geneeskunde, waar ik mij met name richt op begeleiding bij uitval door ziekte en preventie van ziekte. Daarnaast houd ik mij op verschillende vlakken bezig met mindfulness: van het geven van trainingen en workshops, tot het creëren van de online Academy. Ook doe ik literatuuronderzoek naar mindfulness; zo ben ik altijd op de hoogte van de effecten van mindfulness en hoe ik dit het beste kan toepassen in de praktijk.

Waarom mindfulness? Een persoonlijk verhaal

Er is een periode geweest dat ik wat minder lekker in mijn vel zat. Daarvoor gaan we terug naar het jaar 2008. Ik zat midden in mijn studententijd en wilde van alles. Mijn studie in 1 keer halen, nieuwe vrienden maken, actief zijn bij mijn studentenvereniging, sporten in teamverband en vooral nooit één avond alleen thuis zijn. Dat leek me maar eenzaam.
Het resultaat was dat ik altijd bezig was, nooit tijd nam om tot rust te komen en bakken met geld uitgaf aan etentjes, kleding et cetera om me goed te voelen. En toch voelde ik me niet goed. Ondanks alle bezigheden en het op papier perfecte leven voelde ik me leeg van binnen. 

 

 

 

Ik had geen flauw idee wat ik voelde en wilde vooral afleiding van die kritische stem ergens op de achtergrond die zei dat ik niet goed genoeg was. Ik was af en toe somber en toen ik mezelf begon te “verdoven” met eten, raadde een vriendin me aan om een cursus mindfulness te doen. Ik ben in eerste instantie gestart met een online cursus en dat was slechts het begin. In de loop van de jaren is mindfulness een steeds groter deel gaan uitmaken van mijn leven. Ik kan zelfs zeggen dat het onmisbaar is geworden.
Door mindfulness heb ik mezelf leren kennen en accepteren. Ik heb gezien dat negatieve/stressvolle gedachtes en gevoelens van tijdelijke aard en bovendien niet de waarheid zijn. 

 

Ik heb ervoor gekozen om meer rust in mijn leven in te bouwen, om meer te genieten van het contact met de mensen om me heen en de natuur, om een hoog salaris in te ruilen voor zingeving en vrije tijd. Ik ben bewust en gezond gaan eten omdat ik beter naar mijn lichaam luisterde en kilo’s afgevallen.
Deze verandering heeft niet in 1 dag, noch in een paar weken plaatsgevonden. Ook waren er, naast de mindfulness, andere factoren die de verandering teweeg brachten. Het is een jarenlang proces geweest met vallen en opstaan. Maar dat mindfulness mijn leven een positieve twist heeft gegeven is een ding dat zeker is. Daarom wil ik mindfulness zo graag met anderen delen. Het effect zal bij iedereen verschillend zijn en de één zal er meer aan hebben dan de ander, maar wat mij betreft is het zeker het proberen waard!

Wat wij doen

Mindfulyes in beeld

Wat is mindfulness?

8 tips

om mindfulness toe te passen in het dagelijks leven

Oorsprong

“Mindfulness is het bewustzijn dat ontstaat door opzettelijk je aandacht bij iets te houden, in het huidige moment en zonder te oordelen”, aldus Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van mindfulness.

In 1979 richtte Jon Kabat-Zinn, van oorsprong moleculair bioloog, een stresspoli op in het Medisch Centrum van de universiteit van Massachusetts. Hij ontwierp het succesvolle en wetenschappelijk bewezen effectieve 8-weekse programma MBSR, Mindfulness Based Stress Reduction. Dit programma is gebaseerd op boeddhistische meditatie tradities.

In 2002 ontwikkelden Zindel Segal en Mark Williams , hoogleraren psychiatrie en psychologie, een op mindfulness gebaseerde cognitieve therapie: MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy).

Mindfulyes biedt een combinatie van deze twee programma’s aan.

”Door de oefeningen zul je merken dat mindfulness steeds meer een lifestyle wordt”

Praktijk

Hoe ziet mindfulness eruit in de praktijk? Mindfulness is een combinatie van meditatieoefeningen en praktische oefeningen. 

Voor de meditatieoefeningen ga je zitten of liggen en luister je naar een begeleid audiofragment. Er wordt gefocust op de ademhaling, gedachten, emoties, geluiden, en/of het lichaam. Het is niet zo dat je hoofd leeg ‘moet’ zijn of dat je nergens aan mag denken. Juist door te focussen op alles wat er van binnen speelt, kun je uiteindelijk ontspannen, meer rust ervaren en milder voor jezelf zijn. 

Door de oefeningen zul je gaan merken dat  mindfulness steeds meer een leefstijl wordt. Waar je eerst op de automatische piloot je maaltijd naar binnen schoof, kun je nu meer genieten van de smaken. Terwijl je eerst vol (pieker)gedachten naar je werk ging, heb je nu meer aandacht voor je omgeving en zie je opeens hoe mooi de route naar je werk is.

“Onbewustzijn kan er de oorzaak van zijn dat we geen contact hebben met ons lichaam en de signalen en boodschappen ervan. Dit kan tot veel lichamelijke problemen leiden. Je gezondheid en de kwaliteit van je leven verbeteren is iets wat staat of valt met naar je eigen lichaam leren luisteren.”

Mindfulness

”In je kracht”

Effecten

Voor wie

Mindfulness is geschikt voor een breed publiek. De huidige maatschappij vraagt veel van ons: we zijn tijdens een dag zoveel bezig met doen, dat er nauwelijks nog tijd is om te zijn. Hierbij kan mindfulness een rustpunt zijn, een moment om tot jezelf te komen.

Mindfulness kan onder andere helpen bij:

Heb je psychische klachten? Bespreek dan met je behandelaar of mindfulness (op dit moment) een geschikte optie is.

Twijfel je of mindfulness voor jou geschikt is? Neem dan contact met ons op.

Bekijk het overzicht van de effecten en werking van mindfulness.

Mindfulness

”In je kracht”

ABOUT US

Mindfulyes richt zich op mindfulness in combinatie met wetenschappelijk onderzoek. Maak kennis met ons

MAP